
De Storyball
7 februari 2022
De Storyball kan op zichzelf vrijwel niets. Maar als je het verbindt met een telefoon of tablet komt het tot leven!
Wat is het?
De Storyball is een apparaatje dat herkent welke bewegingen jij ermee maakt. In combinatie met de luidspreker erin kan er vanalles mee gedaan worden. Je kunt er reken-, aardrijkskunde- en dramaspelletjes mee doen. Het kan verhalen vertellen, je helpen tandenpoetsen en mee op avontuur gaan!
Het is bedacht om kinderen te laten spelen zonder beeldscherm. Om ze actief en fantasierijk te laten spelen.
Voordat je het gaat gebruiken is het belangrijk om te weten dat de Storyball momenteel alleen Engels of het Hebreeuws kan. Bedenk dus eerst goed of de kinderen een van die talen voldoende beheersen. Daarnaast zul je merken dat het vooral voor thuis is bedoeld, maar je kunt het ook zeker op school inzetten!
Drama
Je kunt de Storyball namelijk uitstekend bij drama inzetten! Een van de spellen Acting is een spelvorm waarbij de kinderen steeds een prompt, scenario , krijgen om mee aan de slag te gaan. Ze hebben een bepaalde tijd om deze uit te voeren, maar zijn ze eerder klaar gooien ze de Storyball in de lucht en vangen ze het om vast verder te gaan. Ze geven het door aan de volgende en dat herhaalt zich.
Je kunt bij drama ook het avontuur van bijvoorbeeld Agent Ayo gebruiken. Hierbij moeten de kinderen door rennen, springen, sluipen, de bal te laten rollen, draaien, schudden etc. het verhaal door. Zo kunnen ze geheim agent Agent Ayo helpen bij zijn missie! De Storyball registreert natuurlijk enkel de bewegingen van één persoon, maar de rest kan de bewegingen wel meedoen!
Engels
Je kunt de Storyball natuurlijk ook bij Engels inzetten! De kinderen gebruiken dan hun Engels in het spel. Ze moeten namelijk begrijpen wat er gezegd wordt en daar wat mee doen! Door verschillende spellen in te zetten gebruiken ze verschillende type woorden. Ook kun je zo Engels combineren met ander vakken, bijvoorbeeld rekenen of aardrijkskunde!
De storyball kan ook verhalen vertellen. Doordat het waarschijnlijk bekende verhalen zijn, bijvoorbeeld Roodkapje of Assepoester, helpt dat de kinderen om het verhaal te begrijpen. Ze kenen de context immers al.
Kleuters
Doordat er simpele spelletjes bij zitten kun je de Storyball ook bij de kleuters inzetten! Leer ze bijvoorbeeld hoe ze verstoppertje ermee kunnen spelen en ze kunnen het zelfstandig doen. Andere spelletjes kun je samen met ze doen. Bijvoorbeeld Musical statues waarbij ze moeten dansen als de muziek speelt en stoppen als die stopt! Als ze dat niet doen worden ze namelijk gesnapt en moeten ze het theater uit!
Hoe gebruik ik de Storyball?
Om de Storyball te gebruiken moet je eerst de Storyball app downloaden. Als je dat hebt gedaan maakt je in de app een account en een profiel aan. Vervolgens verbind je de Storyball via Bluetooth met je telefoon of tablet.
Zorg dat de de telefoon met SB Speaker verbonden is! Dan gebruikt het namelijk de luidspreker van de Storyball, anders gebruikt het de luidspreker van de telefoon!
Dan ben je klaar om te beginnen! Klik op een van de hoofdcategorieën en kies dan een spel, verhaal of level. Wil je het avontuur van Agent Ayo of van een van de andere figuren doen? Klik dan op dat figuurtje en voer de code in die op het kaartje in de doos zit in! Dit is alleen de eerste keer nodig. Tijdens het schrijven van dit stuk zijn de verhalen van Ayo en Sesame voor iedereen gratis beschikbaar! Vul ayo_free of sesame_free in als code.
Waar verkrijgbaar?
De enige plek is de Kickstarter. Daar is de Storyball te krijgen voor rond de €100.